ویژگی های صوت "زیرایی" I

با سلام


در این پست میخواهم به یکی از ویژگی های اصوات بپردازم .

نکته ۱: تعاریفی که  به رنگ سبز در این پست و یا دیگر پست های آموزشی
موسیقی که از این به بعد  در این وبلاگ میخوانید ، بر گرفته شده از تعاریف
موجود در کتاب  تئوری موسیقی  استاد مصطفی کمال پور تراب  است . اما توضیحات اضافه و تصاویر و غیره مربوط به اینجانب میباشد و
ارتباطی با ایشان ندارد . فلذا اگر ایرادی در مباحث وجود داشته  باشد از بنده است.
نکته ۲ : دوستانی که این پست ها را میخوانند ترجیهآ بهترا است کتاب تئوری
موسیقی پورتراب را تهیه نمایند چرا که قرار نیست من دقیقآ همان ها را که در
کتاب آمده اینجا کپی کنم ، فقط میخواهم به سلیقه خودم نکته ها و تصاویری را در
کنار مباحثی که در آن کتاب آمده است را ، در این وبلاگ ، اضافه و بیان کنم .

تعریف موسیقی : هنر بیان احساسات انسانی توسط صداهاست.
یکی از ویژگی های صوت :
در میان دو صدا آن که نازک تر است ، "زیر" و آن که کلفت تر است ، "بم" نام
دارد . این ویژگی بین اصوات ر ا "زیرایی " میگویند . نام های دیگر  : زیر و بمی 
ارتفاع . Pitch


با این همه میخواهیم بررسی کنیم که تفاوت میان دو صدای زیر و بم به چه صورت
است .
مثال هایی از زیرایی در موارد غیر موسیقایی  :

اگر شما  مثلآ یک تسمه  را به گردش در بیاورید صدای حاصل شکافتن هوا را
توسط تسمه میشنوید . حالا اگر هر چه سرعت چرخاندن آن تسمه را بیشتر کنید
، صدای شنیده شده زیر تر میشود . 
و یا مثلآ زمانی که سوار ماشین  یا موتور میشوید هر قدر تند تر حرکت کنید
صدای موتور وسیله نقلیه زیر تر میشود .

و اما در صداهای موسیقایی :

وقتی عامل ارتعاشی  در آلات موسیقی ( طبیعی و غیر طبیعی )  مرتعش شود
یا نوسان کند صدایی موسیقایی دارای ارتعاشات منظمی حاصل میگردد .
حالا هر قدر تعداد این نواسانات در "یک ثانیه" بیشتر شود  ، صدای حاصله
زیر تر خواهد بود و برعکس . 

در اینجا به خوبی می توان با مفهومFrequency (فرکانس یا بسامد یا تَواتُر) 
آشنا شد .

اندازه‌گیری تعداد دفعاتی را گویند که یک رویداد تناوبی در واحد زمان اتفاق
می‌افتد. برای محاسبه بسامد باید یک بازه زمانی را مشخص کرده، تعداد
رخ دادن یک رویداد را در آن بازه زمانی شمرده و سپس این شماره را بر
مدت آن بازه زمانی تقسیم کرد.

به عنوان مثال ( مثالی کلیشه ای در تمام کتاب های تئوری موسیقی ) :
اگر دیاپازون 440 را به ارتعاش در آورید
شاخه های دیاپازون در هر ثانیه دقیقآ ( 440 ) بار نوسان میکند .
به هر یک از این نوسانات "هرتز " میگویند .
پس بنا بر این یکای فرکانس ، هرتز است ،که با حروف اختصاری Hz 
معین میگردد .

من برای نشان دادن  این مهم برای شما ، در استودیوی صدا برداری ، یک
شاخه دیاپازون را مرتعش کرده و صدایش را با میکروفن صدابرداری ضبط
کرده و در محیط برنامه Adobe Audition آن را مورد بررسی قرار دادم .
یک ثانیه از آن را جدا کردم و تعداد نوسانات آن را شمارش کردم که دقیقآ
440 تا بود . در تصاویری که در ادامه میبینید گویای همین اتفاق است .
اولین عکس نمای کلی 440 نوسان است و در عکس های بعدی با زوم
کردن بر روی آن نوسانات مشخص تر شده و تعداد کمتری نمایش داده شده ..
تا نهایتآ در اخرین تصویر یک نوسان را با رنگ سفید هایلایت کردم که
نشان دهنده یک هرتز است .  در انتها هم تصویری از شاخه دیاپازون
A 440 را قرار داده ام .

برای دیدن "تصویر اصلی" و بزرگتر بر روی لینکی با همین نام  در پایین
تصاویر کلیک کنید .

دیاپازون 440 Hz
تصویر اصلی

دیاپازون 440 Hz
تصویر اصلی

دیاپازون 440 Hz
تصویر اصلی

دیاپازون 440 Hz
تصویر اصلی

دیاپازون

کپی برداری از مطالب این وبسایت ، فقط با اجازه از مدیر و ذکر منبع مجاز است .

دانگ ها و گام های یونان باستان

با سلام

" این تحقیق ناقص است و به زودی تکمیل می گردد . "

 دانگ یا تتراکُرد در موسیقی یعنی : چهار نت متوالی که فاصله اولین آنها تا چهارمین فاصله
چهارم باشد .
* بیشتر مواقع این فاصله "چهارم درست " است .

موسیقی در یونان باستان بر اساس دانگ های پایین رونده بوده است :
 دانگ های یونان باستان



موسیقی یونان باستان بر اساس سیستم کامل موسیقی ( ۲ اکتاو ) شکل گرفته است .
سیستم کامل موسیقی در یونان باستان
گام های یونان باستان دو قسم هستند
قسم اول( مُد های اصلی ) : دارای دو دانگ منفصل است .
مد های اصلی یونان باستان

قسم دوم ( مُد های فرعی ) : دارای دو دانگ متصل
این گام ها برگرفته شده از گام های قسم اول می باشند به این گونه که
درجه پنجم گام های قسم اول ، درجه اول گام های قسم دوم را تشکیل می دهد.
این گام ها از آنجایی که از دو دانگ متصل تشکیل شده اند دارای ۷ نت می باشند
و از آنجا که می خواسته اند اکتاو را تشکیل بدهند فلذا یک نت دیگر را هم به
گام اضافه میکردند که در عکس با علامت + مشخص شده اند .
این نت را اگر به انتهای گام اضافه کنیم لفظ هیپو و اگر به ابتدای گام اضافه کنیم
لفظ هایپر را به خود می گیرند .
مد های فرعی یونان باستان
کپی برداری از مطالب این وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است .